Het boswachtershuis Waldsee werd aan het begin van de 20e eeuw aan de Waldsee gebouwd. Bij het strandbad, zoals het destijds werd genoemd, ontstond de behoefte aan koffie, gebak en andere dranken en gerechten. Zo begon al in 1936 de caféactiviteit in het boswachtershuis. Na verloop van tijd breidde het aanbod zich uit tot een volwaardig restaurant met een kleine hotelactiviteit.